Tot despre votul românilor din diaspora. O a doua reacţie

Scrisoarea „deschisă” către românii diasporeni a avut un impact neaşteptat pentru mine. Mii de citiri pe blogul meu, mii de citiri pe site-ul ActiveNews care m-a preluat, mii de like-uri şi sute de comentarii.
Nu pot spune că le-am citit pe toate- nu din rea intenţie ci pur şi simplu din lipsă de timp. Însă cel puţin pe cele 68 de comentarii de pe blogul meu le-am citit.
Evident, mi-am luat porţia consistentă de înjurături şi jigniri din partea unor diasporeni (sau nu), am primit şi o serie de critici constructive (să le zicem aşa), am primit şi mesaje de acord cu intenţiile mele din articol.

De aceea simt nevoia unor noi precizări:

1. În primul rând scrisoarea mea deschisă NU este nici despre Victor Ponta, nici despre declaraţia acestuia cu privire la cât de bine ar fi ca diasporenii să contribuie şi direct la bunăstarea României.
De altfel orice cititor bine intenţionat a văzut că subiectul meu e pe o temă de etică politică: este sau nu moral ca, după ce ai plecat din ţară, să te apuci să iei decizii care îi afectează pe cei din ţară? Răspunul meu este că nu este moral.
ŞI rumeg la tema asta din anul 2009, când votul „diasporei” a întors practic rezultatul la prezidenţialele din România, aruncându-ne în ghearele lui Traian Băsescu şi în poşetele Elenei Udrea.
Iar acum, când rezultatele din noiembrie au fost răsturnate spectaculos de un scandal bine instrumentalizat care a avut în centru tot votul din diaspora, tema rămâne de actualitate.

2. Nu am jignit niciun moment pe acei români care au ales să trăiască mai bine plecând în străinătate. Este dreptul oricărui om acela de a îşi căuta fericirea. Dar ca orice drept, presupune şi asumarea unor responsabilităţi etice.

3. Mi se par amuzante (ca să nu le zic jignitoare, pentru că am decis să mă las greu jignit în această dezbatere) afirmaţiile unor români din diaspora care:
a) jignesc pe cei rămaşi în ţară că ….nu ştiu ei cum e democraţia;
b) cred că sunt un soi de mesia ai României, doar pentru că statul încasează impozite şi TVA de pe banii pe care îi trimit în ţară;
c) încearcă să îşi prezinte cauzele plecării în străinătate în nişte culori de ai crede că România asta, a zilelor noastre, ar fi un soi de Coreea de Nord.

4. Deşi mulţi din cititorii mei nu au înţeles- sau poate că nu ştiu- am subliniat în textul meu deosebirea dintre cetăţenie şi naţionalitate. Ştiu, poate părea o chiţibuşeală intelectuală dar…..nu este deloc :). Nu pricepem diferenţa? S-ar putea să nu pricepem nimic din logica politică.

5. După ce am citit multe din comentarii am ajuns la o profundă apreciere faţă de acei mulţi români din ţară sau de aiurea care pur şi simplu nu votează. Ei nu se pricep la politică şi ca atare nu pierd vremea cu ea. Nu ei sunt problema României. Problema României este reprezentată de cei care nu ştiu de ce votează un preşedinte, deputat sau senator, dar totuşi…o fac. Decât aşa „responsabilitate civică”, mai bine lipsă….

6. Nu am propus nicio modificare a legislaţiei- nici nu am cum. Dar cred că cea mai bună metodă pentru votul în diaspora ar trebui să fie introducerea pre-înscrierii la ambasade a celor care doresc să voteze. Aşa se evită şi spontaneităţile electorale provocate de excitări feisbuchistice, şi aglormerările la secţiile de vot.

diaspora

Lasă un răspuns

