Ce este neoliberalismul?

O marotă a discursului Dreptei este „comunismul”- termenul-stafie util pentru a cataloga şi calomnia în acelaşi timp adversarul.
O marotă a discursului Stângii este un alt cuvânt magic: „neoliberalismul”- eticheta pe care oamenii de stânga o lipesc pentru a îşi identifica adversarul. Mai folosesc şi un alt termen „magic”, la fel de „neo”-neoconservatorismul. Stânga radicală foloseşte şi eticheta de „fascist” sau „neofascist” pentru catalogarea adversarilor.

Ieri am pus întrebarea: „Ce este neoliberalismul”?
Am primit, exact aşa cum mă aşteptam, mai multe răspunsuri, unele radical diferite, altele substanţial diferite între ele, fluctuând de la definiţia libertarianismului la un totalitarism de tip „big brother”- deci acoperind toate posibilele opţiuni politice.
Mai demult am pus întrebarea „Ce este comunismul?”
Am primit, la fel, mai multe răspunsuri din care majoritatea ar fi determinat pe Marx, Engels şi Lenin să se întrebe dacă ei sunt comunişti sau nu.

Să mai aduc aminte de cât de contradictorii au fost răspunsurile la întrebări precum „Ce este dreapta?” sau „Ce este stânga?”, concepte mult mai generoase intelectual, dar şi ele acum în plină disoluţie.

Fenomenul nu este doar românesc. El este specific postmodernismului şi felului postmodern de a face politică. Ideile se diluează, ideologiile se amestecă, doctrinele îşi pierd substanţa, conceptele devin toate slabe, simple etichete, stickere, bune de lipit de amorul artei.
Eu nu vă ascund faptul că de fiecare datâ când sunt etichetat ca „neoliberal”, „neofascist”, „neoconservator” sau „comunist”, am un zâmbet, recunosc, superior, dar şi nostalgic: mi-ar fi plăcut să trăiesc în timpurile când aceste etichete asumau idei, aveau un conţinut intelectual clar, năşteau nişte pasiuni cu un conţinut.

Lasă un răspuns

