Cu mantie sau fără mantie?

Acum am văzut că „ni” s-a căşunat pe mantia episcopală a lui Teodosie Petrescu, arhiepiscopul Tomisului.
 
Nu am vreo simpatie faţă de personaj şi îmi doresc sincer să văd pe cei ca el în pocăinţă pe la mânăstiri şi nu în demnităţi de care nu sunt vrednici, dar …..să te legi de un ierarh pentru că are veştminte arhiereşti frumoase? (căci omul are gust când vine vorba de veştminte şi ceremonii liturgice).
 
Popoare au venit la Hristos datorită frumuseţii riturilor liturgice (inclusiv poporul rus, ne spun letopiseţele lor). În măreţia- anacronică- a Liturghiei, ne găsim refugiul din lumea aceasta, cu ale ei.
 
Biserica Catolică a renunţat la această măreţie pentru că a fost atentă la gura lumii- „prea mult auriu”, „prea multă latină”, „prea multă orgă”, „prea mult ritual”- şi a făcut o liturgie foarte aproape de gusturile modernităţii.
Consecinţa? Biserici goale şi oameni tot mai puţin ataşaţi de Biserică.
 
Dacă nu înţelegem că Biserica nu trebuie să fie „ca noi” ci trebuie să ne ofere pregustarea unei alte realităţi, îmi pare rău, dar nu am înţeles chiar nimic din Creştinism.
Teodosie
Anunțuri

4 gânduri despre “Cu mantie sau fără mantie?

  1. Nu vad in ce fel tinuta si, mai ales, atitudinea lui Teodosie ofera pregustarea unei alte realitati. Mai degraba el si alti ierarhi, in cap cu patriarhul, par a fi rupti de orice realitate. Si-au pierdut nu doar simtul masurii, ci si pe cel al ridicolului. Din cate stiu, Iisus a spalat picioarele apostolilor, dar niciunul nu i-a tinut trena la propriu. Iar tinuta asta pompoasa si atitudinea aroganta nu are nimic in comun cu ‘bogatia liturgica’ a ortodoxiei de care pomeniti. Sfantul Ioan Gura de Aur are o omilie extrem de interesanta Despre lux, in care trateaza si problema luxului in Biserica, si nu in sensul dat de clerul BOR, astazi.

    Apreciat de 1 persoană

  2. Problema e ca aceasta atitudine ma incarca pe mine, crestin ortodox, cu o imagine pe care trebuie sa o justific in fata ateilor, a musulmanilor sau a sectantilor. Sa umblii ca un curcan cu draperie, oare dupa ce canon s-a luat ?

    Apreciază

  3. Daca Biserica Catolica nu avea prea multa latina, atunci care este parerea dumneavoastra despre renuntarea la slavona in Biserica Ortodoxa?

    PS: nu vi se pare oarecum impotriva ideii de crestinism ca oamenii sunt atrasi in biserica de ritualuri si de frumusetea lor si nu de invataturile si modul de viata pe care il propovaduieste?

    Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s